آموزش گره هاي مفيد

آموزش گره هاي مفيد
گره معمولی: ساده ترین گره ها است و همه آن را می شناسند. معمولا برای بستن سرطناب و جلوگیری از ریش شدن سر طناب استفاده می شود.  همچنین در مواقعی که احتیاج به گره با حجم کم داشته باشیم از این گره استفاده می کنیم.

البته باز شدن این گره بدلیل کم حجم بودن معمولا به سادگی ممکن نیست از این این گره کمتر مورد استفاده فنی قرار می گیرد.

گره دو خفت: (گروه قلابدار یا گره بند چادر)؛ معمولا در بستن بندهای کفش استفاده  می شود، همچنین برای بسته بندی موقت و خصوصیت بارز آن این است که به آسانی بازمی شود و خاصیت لغزندگی دارد.همچنین در چادرزنی کاربرد زیادی دارد. خاصیت این گره این است که براحتی می توان فاصله طناب را کم یا اضافه نمود.

طرز بستن گره: ابتدا طناب را ازحلقه میخ چادر گذارنده و سپس سر طناب را روی تنه اصلی طناب گذاشته، یک گره معمولی می زنیم و سر طناب را در امتداد تنه اصلی قرار داده، با فاصله کمی مجددا گره می زنیم.

اکنون گره را محکم کرده و آن را امتحان می کنیم. به این شکل که باید گره بر روی تنه اصلی سوار و لغزنده باشد بطوریکه بتوان طول تنه اصلی را به اندازه دلخواه تنظیم نمود.

گره گاروت؛ از این گره برای بستن دو الوار به یکدیگر استفاده می شود. این گره توسط یک اهرم مهار خواهد شد. برای استفاده از این گره ابتدا باید دو سر طناب ضخیم و کوتاهی (به نسبت قطر الوار) را به یکدیگر ببافند. آنگاه مطابق شکل حلقه طناب را زیر الوار قرار داده و از  داخل دو سر حلقه آن چوب نسبتا محکمی را وارد کرده،‌ چوب را چندین مرتبه به دور خودش بچرخانید تا طناب در نهایت سفتی و محکمی الوارها را در بر گیرد. برای اینکه چوب مهار در جهت مخالف خود حرکت نکند،‌ سر دیگر آن را با یک طناب نازک تر به الواری که مانع حرکت مخالفش می شود می بندیم.

گره زنجیری یا واکسیل: (گره ترکیبی)؛ ابتدا یک گره خفت زده و سپس از داخل حلقه طناب را گرفته، یک حلقه جدید می آوریم و مجددا از حلقه جدید طناب را گرفته و یک حلقه جدید دیگر بوجود می آوریم و این عمل را تا آخر ادامه می دهیم. در انتها یک گره معمولی زده تا حلقه ها از هم باز نشود. از این طناب می توان برای بُکسل کردن و ... استفاده کرد.

واکسیل دژبان و یا اعضاء هلال احمر که روی شانه می اندازند با استفاده از این نوع گره ساخته می شود.

مخزن گره (گره ترکیبی)؛هنگامی که بخواهیم طناب بلندی را با فاصله های معین پر از گره معمولی یا هشت داشته باشیم تا اینکه مثلا دست روی آن سُر نخورد (برای پایین آمدن از بلندی یا فرو رفتن در چاه و غیره) از این نوع گره استفاده  می کنیم زیرا که هم بسیار راحت است و هم بسیار با دقت و هم وقت کمی را  می گیرد. ابتدا طناب را در موازات یک قطعه چوب یا ... قرار داده و سپس با یک پیچش طناب، حلقه کامل بوجود آورده و آن را به روی قطعه چوب یا می اندازیم.

تذکر: به هر تعداد گره که نیاز باشد باید این عمل را تکرار کرد.

در پایان سر طناب را از داخل همه حلقه ها عبور داده و از داخل اولین حلقه بیرون می آوریم. در مرحله پایانی باید دقت نمود حلقه ها به ترتیب از داخل یکدیگر عبور کنند تا مخزن گره زیبایی مخصوص به خود را داشته باشد.

گره هشت؛‌ شکل گره همانند هشت لاتین است و بیشتر برای گره زدن دو سر طناب استفاده می شود تا اینکه از ریش شدن آن جلوگیری شود. همچنین هنگامی که به گره با حجم بزرگتر نیاز داریم. برای گره زدن سر طناب را  یک دور کامل به دور تنه طناب پیچیده،‌ سپس از داخل حلقه بیرون می آوریم.

گره بارکش؛ برای حمل باربر پشت چهارپایان و یا توسط نفر بکار
می رود. برای بستن آن دو سر طناب را چند بار به دور هم پیچانده و سپس بار مربوطه را به روی طناب گذاشته یک سر طناب را از داخل حلقه ایجاد شده بیرون آورده و آنگاه دو سر طناب را بطرفین کشیده و گره را محکم می کنیم.

گره مربع؛ این گره یکی از مفیدترین گره­های پیش­آهنگی و شناخته شده در همه جهان است. این گره برای بستن دوطناب به­هم استفاده می­شود و به آسانی شل یا سفت  می­شود.

گره مربع لغزان (گره ترکیبی)؛ عموما برای بستن بندهای کفش وبسته بندی های موقت بکار می رود. طرز بستن آن مرحله اول گروه مربع و در مرحله دوم گره یک خفت به آن اضافه
می شود.

گره خرگوش؛ این گره برای بستن 2 طناب کوتاه  به­هم و ایجاد یک طناب بلند استفاده  می­شود. طناب­ها می­توانند نازک یا کلفت باشند.

گره بند خرگوش؛  بیشتر برای ایجاد حلقه ثابت و در بند نگاه داشتن حیوانات اهلی یا وحشی استفاده می شود،‌ نوعی گره زیبا و بسیار مطمئن است. در پایان 2 سر طناب را در جهت مخالف یکدیگر کشیده گره محکم خواهد شد.

گره شکاف دار؛این گره در چوب بندی ها مصرف زیادی دارد و در وسط چوب به این شکل بسته می شود که ابتدا طناب را به دور چوب مورد نظر  میچرخانیم، یک حلقه بوجود می آید. مجددا طناب را به دور چوب یچرخانیم و از بالا به داخل حلقه دوم برده،‌ بیرون می آوریم، سپس دو سر طناب را کشیده تا گره محکم شود. اگر چوب ها را از داخل گره ها بیرون بکشیم، تمام گره ها باز و طناب رها خواهد شد و اگر بخواهیم در سر چوب این گره بسته شود، سر طناب را موازی با چوب قرار داده،‌در تنه طناب یک حلقه ایجاد می کنیم و داخل چوب می اندازیم. این عمل را یک بار دیگر انجام داده سپس سر طناب را کشیده گره را محکم می کنیم.

گره قلاب؛ از این گره برای بستن دونخ نازک  یا 2 ریسمان سست به­هم استفاده می­شود.

گره دو خفت؛ از این نوع گره برای محکم­کردن طناب

به تنه درخت یا تیرک چادر استفاده می­شود. این گره، گره بسیار ساده­ای است برای محکم­کردن سرطناب و بازشدن گره اصلی. در این گره نیز سرطناب را به درخت یا میله چادر می­بندند.

این گره اصطلاحاً گره نجار خوانده می­شود و برای محکم­کردن انتهای طناب استفاده می­شود.

حلقه نجات؛ این گره حلقه­ای گرد به­وجود می­آورد  که به­آسانی باز نمی­شود، از این گره  برای شرایط نجات استفاده می­شود.

گره اختصار؛ این گره برای کوتاه­کردن طول طناب  یا محکم­کردن یک طناب سست اما بلند مفید است.

گره کنده کش؛ برای کشیدن تنه درختان،‌ الوار و اجسام سنگین،‌ در روی زمین یا  روی آب بکار می رود. خصوصیت بارز آن این است که بسیار ساده بسته می شود و بدون اتلاف وقت باز می شود. برای بستن آن یک سر طناب را از زیر جسم عبور داده و در دور آن تشکیل هلال
می دهیم.

 گره بشکه کش؛ هر گاه بخواهیم جسم سنگینی را در هوا بطور معلق نگاه داریم و یا بشکه یا جسمی استوانه ای را بخواهیم حمل و نقل کنیم (از طبقه ای به طبقه ای)  یا از روی زمین به پشت بام از این گروه استفاده می کنیم. برای بستن این گره ابتدا مطابق شکل (1) گره معمولی که یک پیچ اضافی دارد را روی زمین باز کرده،‌ سپس جسم را بر روی طناب وسط گذاشته دو سر طناب را بالای جسم کشیده و گره مربع لغزان می زنیم. می توان ابتدا طناب را از زیر جسم عبور داده و هر دو مرحله را در بالای جسم بست به این ترتیب که بعد از عبور طناب از زیر جسم سنگین دو سر طناب را در بالای جسم گره معمولی با یک پیچ اضافی می زنیم سپس گره را باز کرده و در وسط جسم سنگین قرار می دهیم،‌ گره را محکم کرده و دو سر طناب را در بالای جسم گره مربع لغزان می زنیم.

گره دزد و اسب؛ بیشتر برای کوهنوردی استفاده می شود و هنگامی که از بلندی به طرف پایین می آییم و طناب را مجددا نیاز داریم که همراه ببریم. خصوصیت بارز آن این است که بسیار ساده و بدون اتلاف وقت باز خواهد شد.

 در عین حال بسیار مستحکم و قابل اطمینان است.برای بستن این گره ابتدا طناب را دولا و به دو جسم مورد نظر می چرخانیم،‌ یک حلقه و 2 سرنخ بوجود می آید. از داخل حلقه وسط یک سر نخ را گرفته گره را محکم
می کنیم،‌این دفعه از داخل حلقه وسط طناب دیگر را گرفته،‌ گره را محکم می کنیم،‌ اگر این طناب کشیده شود،‌ گره محکم تر خواهد شد. پس می توان به آن اطمینان کرده و از آن استفاده نمود. «مثلا از بلندی به طرف پایین آمد» اگر سر طناب دیگر را گرفته و به طرف پایین بکشیم،‌ تمام گره ها باز و طناب رها خواهد شد.

انواع بست­ها 

گاهی در اردو لازم است 2 چوب را با طناب به­هم ببندید. در اینجا لازم است گذشته از آشنابودن با انواع گره­ها بستن­ها با طناب را نیز فراگرفته باشید.

بستن دو چوب عمود برهم؛ ابتدا یک گره شکاف دار در محل تقاطع دو چوب البته به دور چوبی که بطور عمودی روبروی شما قرار گرفته ببندید.

برای اینکه گره کاملا زیبا و صحیح زده شود انتهای کوتاه طناب را به دور طناب اصلی پیچانید و مطابق شکل (1) طناب را از روی چوبی که بطور افقی در مقابل شما قرار گرفته عبور داده و از زیر چوب عمودی و روی چوب افقی و مجددا از زیر چوب عمودی رد کرده و چندین مرتبه این عمل را تکرار کنید.

سپس سه یا چهار بار هم طناب را بین دو چوب افقی و عمودی بگردانید تا گره شما بخوبی مهار شود. در پایان یا گره شکاف دار چوب بندی شما تکمیل می شود.

بستن دو چوب مایل بر یکدیگر؛ این چوب به گره کنده کش که به دو سر هر چوب بسته می شود آغاز و پس از اینکه چندین بار طناب به دور هر چوب که مایل بر یکدیگرند پیچیده شد، همین عمل در در جهت مخالف انجام می دهیم. سپس انتهای طناب را برای مهار کردن به دور طناب هایی که بین دو چوب پیچیده شده چندین بار گردش داده و با گره کنده کش کار چوب بندی را خاتمه می دهیم.

در شکل از چپ به راست ابتدا بستن 2 چوب به شکل صلیب را به­هم می­بینید، در این شیوه از بستن ابتدا چوب افقی را برروی چوب عمودی ثابت کرده و  سپس طناب را به­صورت دایره­وار به دو چوب­ها ببندید تا محکم شوند. در آخر انتهای طناب را در زیر سایر طناب­ها گم کنید و مراقب باشید تا بست شل نشود.

در شکل دوم به­خوبی مشاهده می­کنید که طناب ابتدا به­صورت عودی و سپس ضربدری و در انتها به­صورت چرخشی دو طناب را به­هم محکم کرده است.

در شکل سوم 2 تیرچوبی را می­بینید که به­صورت موازی به­هم بسته شده­اند این نوع بست بیشتر برای ساخت پل یا کشتی­های کوچک و ساده استفاده می­شود.

 چند نمونه از وسایل با استفاده از  چوب و طناب

1- کَلَک   2- میله پرچم  3- جا حوله ای  4- سه پایه نقاشی،‌سه پایه شکار
5- صندلی نیمکت    6- میزنهارخوری    7- اجاق شکاری     8- اجاق صحرایی




:: موضوعات مرتبط: اشعار ، سرود ، دست ها و...... پيشاهنگي , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : محمد جواد نادري
تاریخ : سه شنبه 11 تير 1392
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: